RAFAŁ OLBIŃSKI – „Disguised Commentary”

 

RAFAŁ OLBIŃSKI

„Disguised Commentary”

Inkografia z sygnaturą autora, I/XX

36×31 cm

2022


RAFAŁ OLBIŃSKI (ur. 1943)

Uznany malarz, ilustrator i projektant.

Urodził się i studiował w Polsce, gdzie ukończył Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej.

W 1981 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Za swoje prace otrzymał ponad 150 nagród, w tym złote i srebrne medale przyznawane przez Klub Dyrektorów Artystycznych w Nowym Jorku oraz złote i srebrne medale od Towarzystwa Ilustratorów w Nowym Jorku i Los Angeles.

Jego prace znajdują się w kolekcjach tak prestiżowych instytucji, jak, m.in.: The National Arts Club w Nowym Jorku, Smithsonian Institute and Library of Congres w Waszyngtonie, Suntory Museum w Osace oraz w wielu prywatnych i korporacyjnych zbiorach w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Europie.

W 2002 roku wybrane obrazy umieszczono w programie projekcji na Grand Central Station w Nowym Jorku, w panteonie Great Art jako jedną z atrakcji, na cześć obchodzonego Dnia Ziemi. Inni artyści, których prace były również prezentowane to: Keith Haring, Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg i Andy Warhol.

W tym samym roku jego debiut scenograficzny do opery „Don Giovanni” w Filadelfii był bardzo wysoko oceniony przez krytyków New York Timesa i Philadelphia Inquirer.

Jego twórczości poświęcono wiele artykułów w międzynarodowych czasopismach jak: New York Times, Der Spiegel, etc.

Do tej pory w Stanach Zjednoczonych ukazało się pięć książek o sztuce Olbińskiego, z najnowszą „Olbinski’s women” wydaną przez Hudson Hills Press w 2007 roku.

W 2006 roku Prezydent RP odznaczył artystę złotym medalem Gloria Artis oraz w 2012 roku Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

W konkursie Teraz Polska w 2013 roku otrzymał odznaczenie Wybitny Polak.

Wszystkie prace artysty utrzymane są w stylistyce plakatowej, ilustratorskiej z charakterystyczną wizją dla surrealizmu. Ilustracje ukazują wiele nieoczywistych zdarzeń, sytuacji z pogranicza jawy, snu i fantazji. Obrazy są pełne paradoksów z lekką dozą abstrakcji.